Digitaalsest sõidumeerikust saab Arukas Sõidumeerik
2006 aastast alates on olnud turul digitaalne sõidumeerik, mis tähendab, et juhi toimingud salvestati digitaalsesse sõidumeerikusse ja digitaalsele juhikaardile. Euroopa liidu plaanide kohaselt muutub arukas sõidumeerik kohustuslikuks alates 15. juunist 2019 esmaregistreeritud sõidukitele. Ülejäänud sõidukitele, mis liiguvad riikidevaheliselt on arukas sõidumeerik kohustuslik 2034 aastast. See on 15 aastat peale esmase aruka sõidumeeriku määruse kasutusele võtmist. Siinkohal tasub märkida, et senised digitaalsed sõidumeerikud pole veel 15a vanadki ja üsna suurel osal sõidukitest on neid ka juba välja vahetatud, seoses erinevate sõidumeerikute tõrgetega.
Tehnilistest nõuetest tuleb esile tõsta kaht probleemi, miks antud muudatus ellu viiakse.
- Suurenenud manipuleerimise piiramine.
- Läbipaistvus vedajate töös, kulude kokkuhoid ja tõhustatud järelvalve/kontroll.
Suurimateks tehnilisteks muudatusteks on uued turva sertifikaadid andmete kaitsmiseks lahtimuukimise eest. Lisaks tuleb GNSSi lahendusega sõidumeeriku positsioneerimine. GNSS ehk globaalne navigatsioonisüsteem nagu näiteks GPS; GLONASS, GALILEO, mille abil salvestatakse asukoht tööpäeva alguses ja lõpus ning iga kolmanda sõidutunni järel. Tulevikus hakkab positsioneerimine ilmselt lühema aja kui kolme tunni tagant käima, et paremini jälgida kabotaaži nõuetest kinni pidamist ning riigipiiride ületamist, sest tänaseks on mitmed riigid võtnud vastu juhtide miinimumtasude määrad ja sõidumeeriku positsioneerimine on selge alus juhi riigis viibitud aja määramiseks.
Arukas sõidumeerik võimaldab kontrollida sõidukit peatamata!
DSRC (lähivälja kommunikatsiooni moodul) laseb kontrollijatel teatud sõidumeeriku andmeid laadida distantsilt ja sõidukit peatamata. Töötab sarnasel põhimõttel nagu teemaksuaparaat.
Kõiki sõidumeeriku andmeid ei saa sel viisil alla laadida! Tehnoloogiat kasutatakse pigem pahatahtlike manipulatsioonide avastamiseks. Eelkõige on neist andmetest võimalik välja lugeda erinevaid tõrkeid sõidumeeriku või anduri töös. Samuti näiteks kaartide sisestamised sõitmise ajal või ilma kaardita sõitmised ning kalibreerimise andmed ja salvestatud kiirus. DSRC mooduli abil saab kiiremini välja sõeluda probleemsed sõidukid ning korrektsetel lasta peatumata teed jätkata.
Digitaalne juhikaart ning sõidumeerik saavad sama turvaliseks nagu pangakaart.
Miks seda kõike vaja on? Sest täna on olukord, kus nii digitaalne juhikaart kui ka sõidumeerikud on lahti muugitud. Manipuleeritud sõidumeerikute ning juhikaartide kasutamine levib kiiremini kui kulutuli. Siinkohal ei räägi ma primitiivsetest lahendustest nagu magnet käigukasti anduril või õige nupp kaabliahelas, et kiirusepiirajat katkestada vaid süsteemidest, mille paigaldamiseks on vaja rohkem oskusi ning õigeid töövahendeid. Nende kasutamine on peavaluks ausatele ettevõtjatele, sest nemad peavad võistlema logistikute ees samade hindadega kui ausa jaoks paneb sõitmise piiri seadus ette, siis ebaausat see ei takista. Suureks raskuspunktiks on manipuleeritud seadmete kasutamine ka korrakaitsele, sest järjest raskem on manipulatsiooni avastada ning uute seadmetega loodetakse hetkekski panna piir seadusevastaste seadmete kasutamisele.
Mis muutub ettevõtjate ja juhtide elus järgmisel aastal?
Paljude juhtide jaoks ei muutu eriti midagi, sest vana tüübi digitaalseid juhikaarte on veel palju liikumas ning need kehtivad veel kuni viis aastat siis. Positsioneerimise infot ei salvestata vanema tüübi kaardile ja sellest tulenevalt peavad juhid ikka märkima päeva algus- ja lõppriiki. Uued digitaalsed sõidumeerikud peavad töötama nii uute kui ka vanade juhikaartidega ning sama kehtib ka uute juhikaartide kohta. Need peavad omakorda töötama nii uute kui ka vanade sõidumeerikutega.
Ettevõtjad ei pea kartma, et sõidukid muutuvad ühtäkki üleni läbipaistvaks!
Mitmeid aastaid möödub enne kui kontrollijatel tekib võimekus hakata sõidukeid teedel distantsilt kontrollima. Esimesest jõustumise päevast ei oleks see ka mõtekas, kuna uute sõidukite arv teedel on niivõrd väike. Samasugust paanikat ei tohiks ka tekkida uute sõidumeerikute tulemisega nagu seda oli 2006 aastal, sest üleminekuperiood vanalt uutele on 15 aastat.